Hoe ik merken help groeien

De online concurrentie is hevig, advertentiekosten stijgen, klantverwachtingen worden steeds hoger, onze aandachtsspanne wordt korter en het blijkt steeds moeilijker om klanten te binden. Merken die online succes willen boeken, moeten een antwoord vinden op deze uitdagingen. De vraag is alleen: hoe je dat?

Door hetzelfde te blijven doen, krijg je dezelfde resultaten. Daarom help ik je graag met Growth Marketing. Samen experimenteren we en leren we jouw doelgroep echt begrijpen. Op basis van data en inzichten ontwikkelen en valideren we oplossingen. Daarbij maken we de customer journey inzichtelijk en vinden we kansen hoe we deze continue kunnen optimaliseren. Zo creëren we waarde voor zowel jouw merk als doelgroep. 

Een bewezen marketing & innovatie methode

​​De methode die ik gebruik, is gebaseerd op de principes van de Lean Startup en Growth Hacking Methodiek. Deze aanpak volgt een cyclisch proces van ‘build, measure, learn’, waarbij in iteratieve sprints continu wordt bijgestuurd en geoptimaliseerd.

Elke growth sprint begint met een brainstormsessie. Op basis van bestaande data en inzichten uit voorgaande experimenten werken we ideeën uit die we denken dat groei kunnen realiseren. Dit is altijd gericht op de belangrijkste KPI’s, die we vooraf hebben bepaald.

Itereren betekent dat we voortbouwen op wat we hebben geleerd van voorgaande experimenten. Ging iets goed, dan schalen we dat op. Viel het resultaat tegen, dan stoppen we met wat niet werkt.

Middelen zoals tijd en budget zijn schaars. Dit betekent dat we niet elk idee kunnen uitvoeren en kritisch moeten kijken naar wat prioriteit heeft. We kiezen initiatieven waarvan we verwachten dat ze echt impact zullen hebben. Hiervoor gebruiken we de RICE-formule: RICE = (Reach * Impact * Confidence) / Effort.

Experiment design draait om het leveren van bewijs voor de hypotheses die we willen valideren. Op deze manier ontdekken we aan welke knoppen we moeten draaien om jouw merk te laten groeien.

Cruciaal hierbij is dat we één variabele selecteren waarop we impact willen maken en vervolgens een test ontwerpen die specifiek gericht is op het verbeteren van deze variabele.

De vierde stap in het growth marketing proces is het uitvoeren van experimenten. Afhankelijk van de hypothese en de hoeveelheid verzamelde data, duurt een experiment doorgaans 2 tot 4 weken.

Bij de uitvoering is het cruciaal dat we de juiste data verzamelen, de vooraf bepaalde doelgroep bereiken en alles controleren op bugs en fouten.

Ten slotte moet het experiment geanalyseerd worden. Is onze hypothese gevalideerd? Zo ja, wat hebben we geleerd? Ook een ‘mislukt’ experiment heeft waarde, omdat we leren wat niet werkt en waar we in de toekomst geen energie, tijd, en geld meer in moeten investeren.

Expertisen

Als T-shaped marketeer en Innovatie Consultant kijk ik vanuit een holistisch en strategisch perspectief naar het merk en businessmodel. Dit betekent dat ik snel verbanden en kansen zie die de volledige customer journey kunnen verbeteren. Dankzij mijn brede kennis en diepgaande expertise kan ik verschillende rollen vervullen, wat resulteert in een efficiëntere werkwijze dan een team van specialisten. Hierdoor kunnen we samen jouw merk naar een hoger niveau tillen en duurzame groei realiseren.

SEO & Content Marketing

Met waardevolle, heldere en overtuigende content vergroot ik de online zichtbaarheid en beantwoord ik de zoekvragen van een relevante doelgroep. Door strategische backlinks verhoog ik de autoriteit, wat resulteert in betere rankings.

SEA & Paid Social

Door voortdurend te experimenteren, help ik de kosten per acquisitie te verlagen en het rendement op advertenties te verhogen. Ik heb ervaring met alle grote platformen en heb daar significante resultaten geboekt.

User Research & CRO

Aan de basis van alles wat ik doe ligt gedegen onderzoek. Ik meet gebruikersgedrag en verzamel klantfeedback om de customer journey te optimaliseren. Door continu te testen, verhogen we de conversie van de website.

Tracking & Analytics

Met mijn kennis van diverse tracking- en analysetools zorg ik voor betrouwbare data waarmee we op feiten gebaseerde beslissingen kunnen nemen. Indien gewenst bouw ik een realtime dashboard voor inzichtelijke rapportages.

Email & Marketing Automation

Door processen en routinematige taken te automatiseren besparen we tijd en verhogen we efficiëntie. Dankzij mijn ruime ervaring met diverse CRM-systemen bouw ik snel converterende emailflows en gebruik ik slimme segmentatie en personalisatie voor relevante en boeiende mails.

UX & UI Design

Met een scherp oog voor detail en een goede set fundamentele design skills ontwerp ik gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke interfaces die de gebruikerservaring optimaliseren. In dit proces staat gebruikersfeedback wederom centraal.

Tools & Platformen

Als technisch onderlegde marketeer heb ik uitgebreide ervaring met diverse tools. Tools zijn echter altijd een middel, geen doel op zich. Ze moeten ons werk effectiever en efficiënter maken.

Omdat het technische landschap voortdurend verandert, ben ik flexibel en kan ik me snel aanpassen aan nieuwe systemen en ontwikkelingen. Hieronder volgt een overzicht van de tools en platformen waarmee ik vertrouwd ben.

  • Meta Business Manager (Instagram & Facebook)
  • Google Ads 
  • YouTube Ads
  • TikTok Ads
  • LinkedIn Ads
  • Pinterest Ads
  • Google Tag Manager 
  • Google Analytics
  • Looker (Google Data Studio)
  • Hotjar 
  • Klipfolio 
  • Databox
  • VWO 
  • Hotjar 
  • Typeform
  • UserTesting 
  • Optimizely
  • Unbounce
  • Shopify 
  • WordPress 
  • Wix 
  • Instapage 
  • Unbounce
  • Google Search Console
  • Ahrefs 
  • Semrush 
  • SE Ranking 
  • Screaming Frog
  • MOZ
  • Hubspot 
  • Klaviyo 
  • ActiveCampaign 
  • Pipedrive 
  • Autopilot
  • Mailchimp
  • Drip 
  • Lemlist
  • Zapier 
  • Make (Integromat) 
  • Figma 
  • Canva 
  • Adobe Photoshop & Illustrator
  • ChatGPT 
  • Midjourney 
  • DALL-E 
  • Notion AI